Handicaptoernooi 20 juni 2018
​

Het handicaptoernooi is dit jaar min of meer verrassend gewonnen door Paul van 't Erve. Paul is pas sinds enkele maanden lid van de Spinners, had nooit eerder bij een tafeltennisvereniging gespeeld, maar wist nu al het het toernooi met de voorgiften op zijn naam te schrijven.

​

De organisatoren van het toernooi, Arjan en Wilfred Hanekamp, hebben gezocht naar een nieuwe, objectieve manier om de voorgiften, die sterkere spelers aan mindere spelers moeten geven (de handicap), te bepalen. Ze hebben die gevonden in de regels die de afdeling Midden van de NTTB had vastgesteld. Daarbij wordt het verschil bepaald op basis van de gemiddelde rating van de spelers over de afgelopen drie seizoenen.

Voor spelers die (nog) geen competitie hadden gespeeld was ervoor gekozen om een rating van 500 aan te houden, om deze spelers toch in het voorgiften-systeem te kunnen opnemen.

Afijn, een lastig verhaal, maar de organisatoren hadden de onderlinge verschillen tussen alle spelers goed samengevat in een tabelletje dat geraadpleegd werd voordat een wedstrijd moest worden gespeeld.

Er deden 15 spelers mee aan het toernooi en ze werden verdeeld over twee poules: poule A met 7 en poule B met 8 spelers. Elke onderlinge wedstrijd bestond uit een best-of-three match, waarbij in elke game tot 21 punten werd gespeeld. Het kwam erop neer dat er heel veel wedstrijden moesten worden gespeeld. In poule B moest iedereen zelfs 7 keer aan de bak!

Na afloop van de poulewedstrijden bleven de volgende spelers over om de kruisfinales te spelen:

Poule A: Paul van 't Erve en Peter Leurink.

Poule B: Hein Kers en Wilfred Hanekamp.

​

In de kruisfinales dolven Wilfred en Peter het onderspit tegen respectievelijk Paul en Hein.

Vervolgens wist Peter Leurink in de strijd om de derde plaats te winnen van Wilfred (de winnaar in 2017).

​

De finale werd dus gespeeld door Paul van 't Erve en Hein Kers.

Paul had dit toernooi vaak mogen beginnen met een flinke voorsprong (tot wel 15 punten op de sterkste speler die hij tegenkwam: Peter Leurink) en dat bleek voldoende om in alle gevallen als eerste de eindstreep in de game (21 punten) te bereiken.
Daarbij speelt ook mee dat Paul aanleg heeft voor tafeltennissen en daarnaast goed vooruit is gegaan in de afgelopen maanden door regelmatig te trainen.

Hein had in de poule uitstekend gespeeld en de meeste van zijn partijen gewonnen, maar had na zijn zege in de kruisfinale op Peter zijn kruit wel een beetje verschoten: het grote aantal wedstrijden had zijn tol bij hem geëist.

Paul kon hier optimaal van profiteren en wist in twee games, waarbij hij een voorgift van 11 punten kreeg, toe te slaan.

Al met al kregen de Spinners met Paul van 't Erve een terechte winnaar van de handicaptitel 2018.

Clubkampioenschap 17 januari 2018
​

Het clubkampioenschap van de Spinners wordt altijd in de periode tussen de najaarscompetitie en de voorjaarscompetitie gehouden en zo ook dit jaar.

Op deze woensdagavond 17 januari waren traditiegetrouw veel van onze leden op komen dagen om in een onderlinge competitie vast te stellen wie dit jaar de beste Spinner was.

Verheugend was dat ook twee nieuwe leden zich meldden bij dit toernooi: de zussen Bep Mulder-Nijkamp en Joke Nijkamp, die een ver verleden ook als eens bij onze vereniging tafeltennisten.

De leden werden verdeeld over twee poules: poule 1 werd gevormd door de spelers van team 1 en 2 en de poule 2 bestond uit leden uit de andere teams, aangevuld met Bep en Joke.
Omdat er in de tweede poule nogal wat krachtsverschillen voorkwamen moesten spelers die in een hogere klasse uitkomen twee punten per klasse voorgeven op hun tegenstander.

​

In poule 2 pakte het geven van voorgiften goed uit: veel spelers konden nu meedoen om de plekken 1 en 2 in de poule, de plekken die recht gaven op de kruisfinale. Corrie de Graaf was goed op dreef deze avond en zij plaatste zich samen met Arjan Hanekamp voor de kruisfinale.

​

In poule 1 was de strijd spannend, maar aan het eind stonden de mannen die daar ook wel verwacht werden op plek 1 en 2: Peter Leurink en Peter Draaijer.

​

In de kruisfinale ontdeed Peter Leurink zich van Corrie de Graaf en wist Peter Draaijer van Arjan Hanekamp te winnen.

Bij de strijd om de derde plaats wist Corrie knap te winnen van Arjan en eiste daarmee de derde plek op. Als ze dit niveau mee weet te nemen naar de competitie kan zij in de vijfde klasse vast nog wat potten breken.

​

In de finale tussen de beide Peters (zie foto) wist Leurink de eerste game met groot verschil te winnen, maar in de tweede game veranderde Draaijer zijn speelstijl en dat pakte goed uit voor hem, want hij won die tweede game.

Het kampioenschap zou dus beslist moeten worden in de derde game. Het ging gelijk op in deze spannende game, maar Leurink wist aan het eind toch een voorsprong te nemen. Maar een paar lastige opslagen van Draaijer brachten hem toch weer op gelijke hoogte: 10-10.

Bij aanvang van het toernooi was vastgesteld dat degene die in een poule als eerste op 11 punten kwam de game had gewonnen.

Het volgende punt zou dus beslissend worden. Peter Draaijer pakt dat elfde punt en dat maakt hem voor het eerst kampioen van de Spinners.

Overigens is hij in een verleden ooit kampioen van onze vereniging geweest, maar dat was in de tijd dat onze vereniging nog VMI heette.

​

Peter Leurink kon deze keer de 'zaagblad-'trofee dus niet mee naar huis nemen: de wisseltrofee waarin zijn naam al zo vaak is gegrafeerd.

Peter Draaijer neemt het stokje van hem over en is de nieuwe clubkampioen van Spinners!